Uhuru Ruto K24 Mediamax-kenyalivenews.com

Deputy President William Ruto has taken control of Mediamax Limited after buying over 60% shares in the Company formerly owned by the Kenyatta family.

Founded in 2009, The Mediamax Network Ltd which is based in Nairobi provides radio, television, print, and digital solutions. It owns and operates radio stations that offer advertisements and livestream; owns and operates television channels that offer advertisements, livestream, and videos; and publishes daily newspapers and E-papers. The company provides information in the areas of business, entertainment and lifestyle, and sports; and news.

Television stations operating under the Mediamax Limited include K24, STV, Kameme TV and Kalenjin TV. Radio stations include Emoo, Kameme, Milele, Pilipili, Mayian and Meru FM(s). Mediamax Ltd took over The People Daily Newspaper from the deceased veteran politician Kenneth Matiba. It also acquired K24 TV and the popular Kikuyu language radio station Kameme FM from media entrepreneur Rose Kimotho and Coast’s Pilipili FM from CS Najib Balala.

The outstanding media house was fully owned by Uhuru Kenyatta family until early 2017 when William Ruto joined the company as a minor shareholder.

After acquiring substantial stake enabling him to make key decisions in the company, William Ruto influenced the establishment of Kalenjin radio (Emoo FM) and Kalenjin TV in April 2017. One year on down the line, Ruto has finally managed to invest and acquire a whooping 60% shares of the company.

As it is not yet established how much money he has pumped into his political senior’s family business, Mr Ruto is known to attend and even chair the Mediamax board meetings and is regularly visiting the company’s offices at DSM building on Kijabe Street, Nairobi.

The Deputy President who has never had direct ownership in media before largely relied on the goodwill of his friends in various media houses. In Kalenjin media circles, he had influence at Kass FM and TV, but it is said his attempt to acquire shareholding has been frustrated by the owner Joshua Chepkwony, who happens to be his long-time friend, who has avoided business ties with politicians. Chepkwony is the CEO of Kass FM International, which runs Kass FM and TV and the defunct Kass Weekly newspaper.